סיכוני סייבר בעצימות גבוהה אצל בנקים קטנים

סיכוני סייבר בעצימות גבוהה אצל בנקים קטנים

בשנים האחרונות מתפתח סיכון ההולך וגובר הקשור ללוחמת סייבר והיכולות של האקרים לבצע פריצות דיגיטליות לבנקים וגופים פיננסיים אחרים. השיא הגיע כאשר בתחילת 2017 התגלה שהאקרים צפון קוריאנים גנבו 81 מיליון דולר מהבנק המרכזי הבנגלדשי, בנק שהיה אמור לכאורה להיות מאובטח יותר, מכיוון שהוא בנק ממשלתי (אם כי במדינת עולם שלישי).

זהו המקרה המפורסם ביותר עד כה של גניבת כספים מבנקים (מטבעות פיזיים, זאת בניגוד למטבעות דיגיטליים, שהתחום שם פרוץ בהרבה).

בישראל נושא הגנת הסייבר מפותח מאד אך לא כך הדבר ברוב המדינות האחרות.

העלויות הכבדות של בניית הגנות סייבר מעיקות על מערכות הבנקאות, אך הן קריטיות. הן מחייבות כל בנק להשקעות כספיות ניכרות בתחום זה. מכיוון שיש סף מזערי שלא ניתן לרדת ממנו בהשקעה על הגנות סייבר, נוצר מצב שככל שהבנק קטן יותר, כך באופן יחסי עלויות הגנת הסייבר גבוהות על מידותיו.

ידוע לנו שקיימים מקרים רבים בהם בנקים קטנים אינם מסוגלים או אינם רוצים לממן הגנות סייבר בהיקפים הנדרשים בכדי לעמוד בפני סיכון זה.

אנו מעריכים כי ייווצרו בעתיד מקרים בהם גניבות סייבר יגרמו לבנקים נזקים כה כבדים, עד כי יהיו מקרים של פשיטות רגל בנקאיות. עצימות הסיכון הזו גדולה יותר ככל שהבנק בו מדובר הוא קטן יותר.

לאור זאת, אנו מפנים את תשומת לבכם ומציעים שבמידת הניתן להימנע מהפקדת כספים בבנקים במדינות עולם שלישי וגם בבנקים קטנים בעולם המפותח.

 

בכבוד רב,

ד"ר אדם רויטר

חיסונים פיננסים